Få smilet tilbage

Er din hverdage gået hen og blevet lidt grå og kedelig? Har du brug for hjælp til at komme igennem dagen? Så er det måske på tide med et besøg hos en terapeut. Du behøver ikke, at skulle kæmpe for at komme igennem din dagligdag. Hos en terapeut, kan du få løst dine problemer, og komme videre i livet.

stress og smil

I korte træk, så handler terapi om at få smilet og glæden tilbage. Der er mange forskellige former for terapeutiske behandlinger. Nogle fokusere på konfliktløsning her og nu, mens andre trækker på oplevelse fra barndommen, som kilden til sjælens ubalance. Et kendt fænomen indenfor terapi, er mindfulness. Mindfulness er på det seneste gået hen, og blevet et populært værktøj mod stress og mangel på overskud i hverdagen.

Mindfulness er muligvis et værktøj til at nå patienter, der ikke kan hjælpes på andre kendte måder, Janus Christian Jakobsen, forsker ved Copenhagen Trial Unit på Rigshospitalet

Hvad er mindfulness?

Mindfulness, bygger på principper fra buhdismen og anvender værktøjer såsom meditation og Yoga. Grundtanken er, at være i nuet og arbejde på sine tanker og følelser. Meditationen, er med til at skabe indre ro og en forudsætning for en mere afbalanceret hverdag. Bevidstheden om dig selv og dine reaktioner, giver mulighed for et objektivt syn på situationer, hvor du måske tidligere ville have reageret per automatik på en problemstilling, arbejder mindfulness med tanke før handling.

Hvor anvendes mindfulness?

Mindfulness, bruges oftest i eksamens sammenhænge med blandt andet angst og stress. Det er et rigtig godt værktøj til, at få indblik i den studerendes frygt, og arbejde videre med den. Udover meditation, så handler øvelserne også om “korrekt” vejrtrækning. De fleste universiteter tilbyder gratis terapi timer på mellem 10-12 timer til studerende. Her står en terapeut til rådighed, som er med til at arbejde med de studerende. Timerne handler meget om vejrtræknings øvelser, og hvordan man kommer videre fra de negative blokeringer. Mange unge opsøger terapeuter i tilfælde af skriveblokeringer ved kandidat afhandlingen. Mindfulness, er et rigtig godt alternativ til de andre terapiformer, som oftest tilbydes sammen med medicinske incitamenter.

Hvis du ikke er til medicin, og ønsker at arbejde på din blokeringer igennem naturlige midler, så er mindfulness lige noget for dig. Forløbet er noget de fleste kan være med på, og løber typisk over en måneds tid, med én session per uge. Hvis du har mod på at lære mere om terapiformer og mindfulness, så er dispuk.dk helt sikkert et besøg værd. Her for du informationer om kurser, behandlinger og terapi former.