Enkel metode til stresshåndtering

Skilt med teksten stress, som symbol for det man skal slippe af med

For at undgå stress er det en god ide, at forsøge at eliminere alle de små ting, som kan irritere os alle. Hvis man har mange små ting, som der skal ordnes, kan man nemt blive stresset, fordi man ikke kan slippe tingene og så går man og tænker over dem. Det kan være alt lige fra fugtproblemer i huset til omstrukturering af boliglånet.

En god måde kan være at skrive en liste, over alle de små ting, som man gerne vil have ordnet. På den måde kan man for det første planlægge hvornår man skal gøre det, og så kan man få streget tingene over efterhånden, som de er gjort, hvilket giver en rar fornemmelse. For det andet er det nemmere at slippe tankerne i hovedet, hvis man ved at man har skrevet dem ned. Det giver en bevidsthed om at man ikke behøver at huske på tingene, for de står jo på en liste, hvilket afhjælper stressen.

Sæt par timer af om ugen til småting

I stedet for at stresse over småtingene, kan man forsøge at gøre plads i tidsskemaet til at løse dem. Sæt et par timer af om ugen, hvor du hiver din liste frem, og så begynder at ordne de ting, der står på den. Start med de ting, der tager mindst tid, så bliver listen nemlig visuelt så kort som den kan, hvilket giver ro til sjælen. Når den tid du har afsat er gået, kan du nemmere med god samvittighed, lægge listen fra dig igen og gemme resten til næste uge. I løbet af ugen vil der sikkert være andre ting, der bliver skrevet på listen, men igen er det med god samvittighed, for du ved at har skemalagt at gøre noget ved det. Det kan ikke undervurderes hvor stor indre ro det kan give, at føle at man har overblik over tingene og at man løbende afsætter tid til at fikse problemerne.

Foretag løbende evaluering

Når du har fået sat gang i processen og den har kørt nogle uger, skal du evaluere processen. Bestem dig eventuelt for at du en gang om måneden evaluerer processen. Hvis listen uge for uge bliver længere, holder det jo ikke i længden, så er du nødt til at afsætte mere tid om ugen, så du kan få listen gjort mindre. Hvis situationen er omvendt, giver det sig selv, for når der ikke er mere på listen, kan man er der jo ikke mere at lave.

Går du og stresser over diverse småting, kan det anbefales at prøve ovenstående, og måske er det ikke hele processen, der giver mening for dig, men du skal være velkommen til at tage de elementer, der passer dig og lave dit eget system.