6 gode råd: Sådan undgår du stress i din hverdag

Stress er en af de mest udbredte fænomener i den vestlige verden. Hvis du er stresset for hyppigt eller for lang tid ad gangen kan det have fatale konsekvenser. Det kan for eksempel være hovedpine, dårlig korttidshedhukommelse og endda hjerteproblemer og mavesår. Mange opdager ikke, at de er stressede før det er for sent, og det kan føre til dårligt helbred og forringet livskvalitet.

Her er nogle enkle råd til, hvordan du undgår stress og gør din hverdag nemmere og mere overskuelig.

1) Træk vejret dybt

Det er ikke raketvidenskab, men de fleste glemmer simpelthen at trække vejret ordentligt i løbet af dagen. Vi trækker vejret ned i lungerne i stedet for at trække det helt ned i maven. Det er vigtigt, at få ilt til maven, og hvis du har været stresset før, vil du nikke genkendende til, at det kan give mavepine. Et par dybe vejrtrækninger hver dag vil afhjælpe dette.

2) Hav et pænt hjem

De har et eller andet, de går og irriterer sig over derhjemme. Det kan være et gammelt skab, der skulle have været smidt ud for længst, eller et badeværelse, der ikke er blevet malet eller noget andet. Faktum er, at de ting, du ikke er tilfredse med derhjemme, skal du skille dig af med. Din bolig er dit helle, og det er her du skal oplade og samle energi. Derfor er det vigtigt, at du føler dig tilpas her.

3) Stå op lang tid før, du skal møde

Det er lidt individuelt, hvordan folk får deres bedste start fra morgenen. Nogle er a- og andre b-mennesker, men hvis du hører til den gruppe, der godt kan gå tidligt i seng og stå tidligt op, kan det hjælpe dig med at nedbringe stress. Når du lige er vågnet, bliver din krop hurtigere stresset, og det kan være beroligende at starte dagen stille ud med en kop kaffe og et rundstykke og vågne ordentligt, inden du drager afsted mod dagens udfordringer. En god forkælelse om morgnen er guld værd. Læs mere om gode kaffevaner på kaffedeli.dk

4) Få ordentligt med søvn

At du står tidligt op skal dog ikke gå ud over din søvn. Når du sover, restituerer kroppen, og den har brug for omkring 8 timer hver nat for at blive helt udhvilet.

5) Vær alene

Det er rigtig sundt at være sammen med andre i løbet af dagen, fordi du stimulerer dine sociale behov, som gør dig gladere og giver dig mere energi. Samtidig er det også vigtigt, at du engang imellem er dig selv, så du kan sidde i stilhed og bearbejde hverdagen indtryk. Et sundt sind skal have lidt af hvert.

Tænk på, at behandle dig selv, som du ville behandle andre, så bliver din krop glad for dig.